Baureihe VT 137 "Ruhr" 283-295, 326-331, 367-376

Om het lokale treinverkeer goedkoper te maken werden er halverwege de jaren 30 de eerste plannen gemaakt om dieseltreinstellen in te zetten.
Het was geen materieel om in de sneltreindiensten ingezet te worden, daarvoor waren de SVT treinstellen bedoeld.
In 1938 t/m 1941 kwam de serie VT 137 283-295, 326-331, 367-376 op de baan om in het lokale verkeer zijn steentje bij te dragen.
     
Deze series bestonden uit 2 of 3 treinstellen en werden als bauart Rurh in dienst gesteld.
In 1938 leverde Wumag de serie VT 137 288-295 a/b, en in 1940 de serie VT137 326-331 a/b, 367-376 a/b die bestond uit tweedelige treinstellen en was een variant van het type Rurh.
Onderling waren er kleine verschillen in de bovenstaande series, zoals het motorvermogen, de topsnelheid, het aantal zitplaatsen en de lengte.
De serie 288-295 had een motorvermogen van 2x 302 KW en een topsnelheid van 120 Km/u, wat veel hoger was dan de 2x 202 KW en 90 Km/u van de overige series.
Deze treinstellen werden onderling soms gekoppeld tot een 4 wagen stel, maar er werd wel op gelet dat de treinstellen van de zelfde serie waren.
Maar het kon door het grote aantal leveranciers van de motoren wel zo zijn dat elk treinstel een verschillend type motor had.

De driedelige treinstellen VT 137 283-287 a/b/c werden in 1939 ingezet om op de kortere trajecten de stoomloc's te ontzien en de de reistijden te verkorten.
Deze treinstellen konden een topsnelheid van 120 Km/u halen en hadden en vermogen van 2x 302 KW. De treinstellen hebben in diversen kleuren rondgereden, zo werden ze bij levering bordeaux-rood met een licht grijze belijning gespoten, maar na verloop van tijd is de serie in groen met een zwarte belijning veranderd.
Daarbij werden ook de oude DRG logo's vervangen door de adelaar met hakenkruis.
Het probleem met deze stellen was dat het aantal zitplaatsen niet voldoende was om aan het aanbod van passagiers te voldoen.
Dus moesten er veel mensen staan, omdat er nog niet genoeg treinstellen door Westwagon en Maybach geleverd waren om aan de vraag te voldoen.

Technische specificaties:
Baureihe:VT 137 283-287.
Indienststelling: 1939
Asindeling: B'2'2'B
Gewicht: 113 T
Lengte: 53,40 M.
Snelheid: 120 KM
Vermogen: 2x 302 KW

Technische specificaties:
Baureihe:VT 137 288-295.
Indienststelling: 1938
Asindeling: 2'Bo'2
Gewicht: 107 T
Lengte: 44,18 M.
Snelheid: 120 KM
Vermogen: 2x 302 KW

Technische specificaties:
Baureihe:VT 137 326-331, 367-376.
Indienststelling: 1940
Asindeling: A1 2'+ 2' A1
Gewicht: 78,5 T
Lengte: 40,69 M.
Snelheid: 90 KM
Vermogen: 2x 302 KW

Model: Liliput Nö 112503