Schwimmwagen Typ 166

De oorsprong van de Volkswagen Schwimmwagen Typ 166, ligt bij de Duitse leger auto, de bekende VW Typ 82 (Kübelwagen).
Typ 166 is een model aanduiding die Volkswagen gebruikte, de Duitse leger benaming is Personenkraftwagen K2s ( Pkw. K2s)
Toen in 1940 het prototype van de van de Kübelwagen werd getoond aan de Duitse legerleiding ontstond de vraag voor vier wiel aangedreven terreinauto die ook geschikt was om over het water te varen.
     
De Kübelwagen is een twee wiel aangedreven auto.
Professor Ferdinand Porsche is hierbij verantwoordelijk voor ontwerpt van de VW Kübelwagen Typ 82, Typ 87 en de Schwimmwagen Typ 128.
Het prototype van de Schwimmwagen Typ 128 is op 21 september 1940 gereed.
Samen met het bedrijf was Drauz uit Heilbronn word een eerste prototype gebouwd en getest op het Max Eyth meer, in de buurt van Stuttgart.
Bij Porsche begint de productie van de Schwimmwagen Typ 128, echter dit model vertoonde enkele gebreken.
Hierop volgt in april 1941 de start van de ontwikkeling van een verbeterde versie, de Schwimmwagen Typ 166.
Het doel was een stabieler voertuig, met verbeterde vaar en terrein eigenschappen.
Hiertoe is de Schwimmwagen Typ 166 korter en smaller dan zijn voorganger Typ 128.
De Schwimmwagen lijkt wel wat op een badkuip met achterop een neerlaatbare schroef.
Overigens word de schroef pas neergelaten als het voertuig in het water is en heeft een maximale vaarsnelheid van 10 km/u.
In augustus 1941 is het eerste prototype gereed en Porsche start met de eerste productie serie van 125 stuks.
Pas na testen door het Duitse leger word het ontwerp op 29 mei 1942 goedgekeurd en begon in de herfst van 1942, begon de productie in de Volkswagen fabriek in Fallersleben.
In tegenstelling tot de Kübelwagen, vervaardigde Volkswagen de karosserie voor de Schwimmwagen Typ 166 zelf.
Na een Geallieerd bombardement op de Volkswagen karosserie fabriek op 5 augustus 1944 komt de serie productie tot stilstand.
Wel worden er nog een klein aantal Schwimmwagen Typ 166 opgebouwd uit onderdelen die nog op voorraad waren.
In totaal zijn er 14.276 stuks gebouwd van het Volkswagen Schwimmwagen Type 166 in de periode van 1942 tot en met 1944.

De Schwimmwagen Typ 166 is zowel door de Duitse Wehrmacht als de Waffen SS gebruikt, voornamelijk aan het Oostfront.
Daar werd er van dankbaar gebruik gemaakt, mede door zijn uitstekende rijeigenschappen in het terrein.
Als amfibie voertuig is het nauwelijks gebruikt bij militaire operaties.
Het werd voornamelijk gebruikt voor militaire patrouilles achter het front, niet te verwarren met verkenningsoperaties voor aan het front.
Bekende Duitse militairen die zich graag verplaatsten met de Schwimmwagen, waren Jochem Peiper and Kurt “Panzer” Meyer.


Technische specificaties:
Kübelwagen Typ 82.
Indienststelling: 1942-1944
Motor: Luchtgekoelde Viercylinder HAIR 998cc 4-Takt-Motor
Vermogen: 25 PK
Gewicht: 910 KG
Lengte: 3,82 M.
Snelheid: 80 KM op het land, 10 KM in het water

Model: Roco 236, 5005