Krupp Protze.

Ook Krupp leverde een belangrijke bijdrage in het vrachtwagen programma voor de wehrmacht.
Alhoewel Krupp wagens bouwde in elk segment werden vooral de kleine L2H43 modellen beroemd,dit mede door het feit dat er bijna geen opnames uit het begin van de oorlog zijn waar dit fraaie voertuigje niet op voorkomt.
     
Ontworpen als een 50 pk sterke 6x4 terrein wagen met diesel motor werd tijdens tests duidelijk dat de benzine uitvoeringen met met 60 pk toch beter voldeden en dus werd er besloten de laatste als serie model te gebruiken. Dit verklaart tevens de eigenaardig schuin naar beneden aflopende motorkap want de benzine uitvoeringen werden uitgerust met luchtgekoelde 4 cilinder boxer motoren met een inhoud van 3,3 liter.
Deze Krupp werd bekend onder de naam protze wat de Duitse benaming is voor voertuigen die lichte stukken geschut kunnen trekken en tevens de bijbehorende bemaning kunnen dragen.
Ze werden voornamelijk dan ook gebruikt voor het trekken van het bekende 3,7 anti tank kannon.
De 3 assen en de meedraaiende reservewielen gaven het voertuig een grote terreinvaardigheid die vooral in bergachtig gebied zeer werd gewaardeerd.
De reservewielen maakte het bijna onmogelijk om vast te raken in het terrein.
Naast de 3,7 paktrekker(kfz69) was er de troepen transportuitvoering(kfz70) de trekker met 2 cm luchtdoelgeschut(kfz81) een radio en commando versie(kfz61) en de lichte schijnwerper trekker(kfz83) die een 8kW agregaat droeg en een 60cm luchtafweer schijnwerper op aanhanger trok.
Tijdens de oorlog bedachten de troepen die de protze gebruikten zelf ook diverse modificaties. Zo werd er door Lt.Kaiser van pz.jag.abt.44 tijdens de Frankrijk veldtocht een wagen uitgerust met het 3,7 kannon op de laadbak die het geheel een hogere mobiliteit en meer vuurkracht gaven. Het bleek zo succesvol dat dezelfde eenheid in Rusland een 2 tal wagens ombouwde met de 3,7 pak,maar nu als roterend antitank geschut hetgeen inhield dat men nu niet eerst het hele voertuig moest richten.
Bovendien werden er over de motorkap en kabine 8 mm pantserplaten geplaatst en achter de laadbak 2 stoelen voor de geschuts bemanning aangebracht.
Deze beide mini'"sturmgeschutze""waren zeer succesvol tot einde 1941,toen werden zij zelf het slachtoffer van de Russen. De Krupp protze had een gewicht van 2450kg een draagvermogen van 1.5 ton en een trekkracht van 1 ton.topsnelheid was 70 km/u met een berreik van 400km op de weg en 275km in het terrein.
De produktie liep in 2 series van 1933/1936 en 1937/1941. Er werden ongeveer een 7000 stuks van gebouwd..

Technische specificaties:
Krupp Protze.
Indienststelling: 1933-1941
Motor: Krupp M304,.3,3l / 4-cylinder
Vermogen: 60 PK
Gewicht: 2450 KG
Lengte: 5,10 M.
Snelheid: 70 KM

Model: KW Model 69