Kreuzer B Königsberg

In 1926 begon de bouw aan de eerste kruiser van de K klasse, de Königsberg.
De schepen waren oorspronkelijk bedoeld als verkenningsschepen of als schepen om koopvaardijschepen aan te vallen, maar hun bereik was niet groot genoeg om in de Atlantische Oceaan te kunnen kruisen. Verder was de Kriegsmarine een kleine marine die geen grote zeeslagen zou gaan voeren.
     
De Königsberg (Kreuzer B) werd in april 1929 in dienst gesteld. Het schip maakte verscheidene reizen naar het buitenland voor vlagvertoon’. In 1936 en 1937 voerde het schip operaties uit aan de Spaanse kust tijdens de Spaanse Burgeroorlog. In september 1939, in het begin van de oorlog, deed het schip dienst als trainingsschip in de Oostzee.
Later die maand werd het schip in de Noordzee ingezet om te helpen met het leggen van mijnenvelden voor de ‘Westwall’.
Ze werd ook het vlaggenschip van de bevelhebber van de verkenningsstrijdkrachten.

In april 1940 hielp de Königsberg tijdens Operatie ‘Weserübung’, de invasie van Noorwegen.
Ze maakte deel uit van ‘Kriegsschiffgruppe 3’, samen met de Köln, het artillerietrainingsschip Bremse, de torpedoboten Wolf en Leopard, het motortorpedoboot-begeleidingsschip Carl Peters en vijf motortorpedoboten.
Het doel van de aanval was Bergen, waar 1.900 soldaten vanuit Wilhelmshaven naartoe werden gebracht.
De Königsberg voer onder een Britse vlag en deed alsof ze de Britse lichte kruiser HMS Calcutta was.
Er was in Bergen echter sterke tegenstand.
De Bremse en de Königsberg werden beiden in het Kongsfjord door kanonvuur van 21 cm kanonnen beschadigd.
Dit vuur was afkomstig van de Noorse kustbatterij ‘Kvarvan’, die de haveningang verdedigde.
De Königsberg voer de haven in, schakelde het fort uit en bleef liggen.
De andere schepen keerden terug naar Duitsland. De volgende morgen, 10 april, werd het door 15 Skua-duikbommenwerpers van de Britse marineluchtvaartdienst aangevallen.
Ze werd door 3 bommen geraakt maar zonk nog niet. Het schip kon echter niet meer worden gered en kapseisde in de haven van Bergen.
Op 17 februari 1942 werd het wrak omhoog gehaald maar het kapseisde weer.
In maart 1943 werd het wrak gedraaid en gebruikt als een pier voor duikboten, maar het kapseisde weer op 22 september 1944.
Na 1945 werd het wrak door de Noren omhoog gehaald en gesloopt.
De Königsberg was het eerste grote oorlogsschip wat in een oorlog door vliegtuigen tot zinken was gebracht.

Technische specificaties:
Model: Kreuzer B Königsberg.
Taak: Lichte kruiser.
Bemanning: 514-800
Prestaties: Max. snelheid: 32,5 knopen
Motor: 3 schroeven, 2 geschakelde turbines, 6 ketels 2 MAN 10-cilinder viertakt-diesels.
Bewapening: 9 x 15 cm SK/L-60 C-25 (3 x 3) 2 x 8,8 cm L/45 C/32 (1 x 2) luchtafweer, 6 vanaf 1936, na ombouw 10,5 cm)
8 x 3,7 cm L/83 C-30 (4 x 2) luchtafweer (sinds 1934) 8 x 2 cm L/83 (4 x 1) luchtafweer
12 x 50 cm (vanaf 1934 53,3 cm) (4 x 3) torpedolanceerbuizen 2 x Heinkel He 60 watervliegtuigen (tot 1935),
later 2 x Arado Ar 196 watervliegtuigen.